CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 3825|Reply: 41

Misteri Kematian Bruce Lee Akhirnya Terjawab

[Copy link]
Post time 24-11-2022 12:45 PM | Show all posts |Read mode
Sekumpulan doktor mendakwa aktor Hong Kong, mendiang Bruce Lee mungkin meninggal dunia akibat minum terlalu banyak air.


Pakar penyelidik membuat dakwaan demikian kira-kira 50 tahun selepas legenda seni mempertahankan diri itu meninggal dunia.


Lapor Daily Mail, bintang Hollywood itu meninggal dunia pada usia 32 tahun pada 20 Julai 1973 ketika berada di Hong Kong.


Laporan bedah siasat pada ketika itu menunjukkan Bruce meninggal dunia akibat bengkak otak yang berpunca daripada pengambilan ubat tahan sakit.








Berita kematian Bruce mencetuskan khabar angin kononnya beliau mungkin dibunuh oleh samseng Cina, diracun oleh kekasih yang cemburu atau menjadi mangsa sumpahan.


Malah, tular teori lain pelakon itu meninggal dunia akibat strok haba.


Kini, para penyelidik mengkaji bukti dan memutuskan bahawa Bruce sebenarnya mungkin meninggal dunia akibat hiponatremia.


“Dalam erti kata lain, kami mencadangkan ketidakupayaan buah pinggang untuk mengeluarkan lebihan air menjadi punca kematian Bruce,” jelas kumpulan penyelidik itu dalam Clinical Kidney Journal.  


Hiponatremia adalah gangguan elektrolit ketika kadar natrium dalam darah lebih rendah daripada sepatutnya.


Ketidakseimbangan boleh menyebabkan sel dalam badan membengkak termasuk bahagian otak.


Kajian itu mendakwa Bruce mempunyai pelbagai faktor risiko untuk menghidap hiponatremia termasuk meminum cecair berlebihan dengan menggunakan kanabis serta faktor lain mengurangkan keupayaan fungsi buah pinggang seperti pengambilan ubat preskripsi dan alkohol.   


Sebelum ini, isteri mendiang, Linda pernah mendedahkan bagaimana Bruce mengamalkan diet berasaskan cecair iaitu jus epal dan lobak merah sebelum kematiannya.  


Bruce yang dikenali sebagai Master of kungfu dilahirkan di San Francisco, Amerika Syarikat, tetapi dibesarkan di Kowloon, Hong Kong.


Beliau didedahkan ke layar perak sejak kecil oleh bapanya yang juga bintang opera kantonis terkenal. -CARI


Sumber: Utusan Online
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-11-2022 12:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Brandon lee pun mati muda.


Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 12:51 PM | Show all posts
ye lah tu


so, sape pm 10 ni


Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 01:23 PM | Show all posts
Hiponatremia adalah gangguan elektrolit ketika kadar natrium dalam darah lebih rendah daripada sepatutnya.


pertanyaan. natrium tu sama dengan sodium ke? macam garam? I tak berapa faham lerr. mohon pencerahan, terima kasih
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 01:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu2 dengar gosip Bruce Lee meninggal lepas kena bantai dengan pesilat .. K.O terus
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 01:32 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 01:36 PM | Show all posts
cap_ayam replied at 24-11-2022 01:30 PM
Dulu2 dengar gosip Bruce Lee meninggal lepas kena bantai dengan pesilat .. K.O terus

Ai pun baca benda yg sama. Katanya pertarungan diadakan secara rahsia gitu, membuktikan seni mempertahankan diri nusantara lebih superior
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 01:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak move on lg patutnya da 50 tahun bole kaji benda lain pulak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-11-2022 01:41 PM | Show all posts
Adrif: pertanyaan. natrium tu sama dengan sodium ke? macam garam? I tak berapa faham lerr. mohon pencerahan, terima kasih


Sama chuols. Kalau campur air tu jadilah air garam.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 24-11-2022 01:36 PM
Ai pun baca benda yg sama. Katanya pertarungan diadakan secara rahsia gitu, membuktikan seni mempe ...

Ye rupanya sakit terlebih cecair dalam badan ..
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 02:15 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 24-11-2022 01:36 PM
Ai pun baca benda yg sama. Katanya pertarungan diadakan secara rahsia gitu, membuktikan seni mempe ...

siapakah pesilat yg hebat itu…..adakah joko anwar…hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 02:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Terlebih cecair perlu berpeluh bersukan masuk sauna pergi menangis ludah2 kencing byk2
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 02:21 PM | Show all posts
eizarz replied at 24-11-2022 02:15 PM
siapakah pesilat yg hebat itu…..adakah joko anwar…hahaha
...dalam artikel ini lebih menjurus kepada fakta yang diperolehi dari versi-versi Nusantara yang disampaikan kebanyakkannya dari ahli pesilat Gayong sendiri. Walaupun ianya mempunyai banyak versi namun jalan ceritanya tetap sama. Fakta ini tidak mempunyai sebarang pembuktian secara rasmi tetapi ianya tetap segar di setiap ingatan ahli Silat Gayong sedunia.

1. Bruce Lee bukan mati disebabkan Dicky Dzulkarnaen (pelakon Indonesia) tetapi disebabkan Mahaguru Almarhum Dato Meor Abdul Rahman (ADMAR).

2. Tahun 1973 Bruce Lee menemui Dato Meor Abdul Rahman untuk mengajak anak gayong berlakon di dalam filem terbarunya. Dato Meor Abdul Rahman menolak kerana semestinya gayong akan ditewaskan oleh kungfu (Jeet Kune Do) di dalam filem tersebut dan ini boleh menjatuhkan nama baik dan maruah Silat Gayong.

3. Tapi Bruce Lee agak angkuh kerana ingin melihat gaya dan langkah gayong dari Dato Meor Abdul Rahman. Beliau menolak pelawaan Bruce Lee sebanyak 2 kali dan kali ke-3 dipelawa Dato Meor Abdul Rahman akhirnya terus terima tetapi bersyarat iaitu mestilah dilakukan di tempat yang tertutup. (Dah macam dalam Movie Ip Man)

4. Bruce Lee banyak menggunakan kaki semasa membuat serangan ke atas Dato Meor Abdul Rahman namun dengan mudah dielak. Dato Meor Abdul Rahman membuat satu pukulan iaitu ‘kipas senandung dalam senandung’ di rusuk Bruce Lee. Pukulan itu menyebabkan Bruce Lee jatuh tersungkur.

5. Dato Meor Abdul Rahman memberikan Bruce Lee air penawar yang dibacakan doa untuk merawat kesan pukulan tersebut.

6. Selepas pulih dalam beberapa tempoh, Bruce Lee berhasrat untuk mencuba kehebatan seni mempertahankan dirinya terhadap silat. Dia pergi ke Indonesia untuk mencari Dicky Dzulkarnaen yang dikhabarkan juga cukup handal dalam silat.

7. Berita kekalahan Bruce Lee memang sudah diketahui oleh ramai mahuguru pertahankan diri termasuk Dzulkarnaen sendiri.

8. Bruce Lee sekali lagi dikalahkan apabila Dicky Dzulkarnaen menumbuk tapak kaki Bruce Lee. Tetapi kali ini tiada sebarang air penawar diberikan.

9. Dipercayai, kesan dari tumbukan itu menjadikan Bruce bertambah parah ditambah dengan kesan pukulan oleh Dato Meor Abdul Rahman sebelum ini.

10. Menurut anak muridnya (Daniel Inosanto) yang juga menyambung legasi Bruce Lee dalam mengajar Jeet Kune Do, Bruce Lee dilihat banyak membaca tentang ilmu Pencak Silat sebelum kematiannya.

11. Daniel Inosanto juga telah memasukkan seni silat dalam seni mempertahankan diri untuk diajarkan kepada anak muridnya.

Semua cerita tentang kekalahan ini tidak disebarluaskan kepada dunia kerana ingin menjaga nama baik Bruce Lee dan demi menjaga keharmonian antara pengamal seni mempertahankan diri seluruh dunia. Bagi saya sendiri, setiap seni mempertahankan diri mempunyai kelebihan masing-masing. Tidak perlu menunjukkan siapa kuat siapa lemah.

Saya juga melihat, sesetengah pengamal persilatan tidak mahu perkara ini dihebahkan kerana dalam diri mereka itu tidak mahu timbul sebarang sifat angkuh.


Source

Percaya tak?
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 03:10 PM | Show all posts
dani-rox:   Source Percaya tak?


Pecaya cuollss ekekeke

Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 04:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Natrium tu sebutan greek kepada sodium (english). Benda yg sama.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 05:00 PM | Show all posts
Adrif replied at 24-11-2022 05:23 AM
pertanyaan. natrium tu sama dengan sodium ke? macam garam? I tak berapa faham lerr. mohon pencerah ...

sodium dan natrium adalah elemen yg sama.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-11-2022 05:05 PM | Show all posts
meols lebih percaya cerita dia cabar-cabar mahaguru seni mempertahankan diri seluruh dunia/nusantara.. semua orang dia nak try..maybe makan dalam.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 05:07 PM | Show all posts
Adrif replied at 24-11-2022 01:23 PM
pertanyaan. natrium tu sama dengan sodium ke? macam garam? I tak berapa faham lerr. mohon pencerah ...

Sama...dia lebih kurang kalau bahasa buku atau common name kita panggil sodium...kalau bahasa scientific kita panggil natrium (Na).

Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 05:11 PM | Show all posts
bunnyj3lly replied at 24-11-2022 01:41 PM
Sama chuols. Kalau campur air tu jadilah air garam.

baik, terima kasih atas pencerahan semua

kiranya, diet arwah waktu ni, kurang garam la ye

zaman sekarang ni, ubat dia, minum air isotonik gitu?
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2022 05:12 PM | Show all posts
first time dengor mati terlebih air
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

31-1-2023 08:57 PM GMT+8 , Processed in 0.104793 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list