CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 2953|Reply: 79

[Tempatan] Tergantung sepi, jawatan Ketua Pembangkang masih belum ada

  [Copy link]
Post time 5-12-2022 09:14 AM | Show all posts |Read mode
Edited by JoyahMengayah at 5-12-2022 01:18 PM

PETALING JAYA: Perikatan Nasional (PN) masih belum memutuskan siapa yang akan dipilih mewakili gabungan itu sebagai ketua pembangkang.

Naib Ketua Wanita Bersatu, Mas Ermieyati Samsudin berkata, bagaimanapun beliau menjangkakan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mungkin bakal dipilih sebagai ketua pembangkang di Dewan Rakyat.

“Kebiasaannya ketua-ketua parti akan memegang jawatan (ketua pembangkang) itu, contoh (sebelum ini) Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim, selaku Pengerusi PH serta Presiden PKR.

“Jadi, perkara sama juga akan berlaku terhadap Muhyiddin. Cuma setakat ini, bukan ketua parti, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (naib presiden Umno) pernah memegang jawatan itu. Ia bergantung kepada ketetapan (keputusan) yang dibuat parti.

“Bagaimanapun, saya tidak pasti ada nama lain yang akan diangkat. Justeru, kita akan berjumpa dengan presiden minggu depan, maksudnya (keputusan) masih belum dibincangkan atau dicadangkan lagi perkara ini,” katanya lapor Sinar Harian.

Dalam pada itu, Mas Ermieyati turut berpandangan kenaikan status menteri kepada ketua pembangkang tidak wajar dijadikan fokus utama.

Jelasnya, ini kerana bukan pangkat yang dikejar sebaliknya memenuhi tuntutan kerja yang lebih penting.

“Ketua pembangkang bertaraf menteri itu bukan isu, yang penting keberkesanan menjalankan tanggungjawab tersebut dalam mengemudi dan mengetuai blok pembangkang menjadi pasukan berwibawa,” katanya.

Pada 11 Okt 2021, media melaporkan Anwar menerima ‘surat kenaikan status’ yang mengesahkan pejabat ketua pembangkang itu menikmati kemudahan setara pejabat menteri seperti dipersetujui dalam Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik antara kerajaan dan PH.

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/12/04/pn-masih-belum-putuskan-siapa-ketua-pembangkang-kata-mas-ermieyati/


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2022 09:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Tergantung tak apa, tak sengaja, dimaafkan di sisi syarak
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Macam mana nak ada calon ketua pembangkang....when the battle for prmiership belum berakhir? 19th december undi percaya...uols lupa kewww? Sekarang tengah sogok dedak utk pastikheun kerajaan yg sedia ada sekarang bakal sentuhan kecundang.....

Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:19 AM | Show all posts
Tergantung Sepi..



Ah githewwww
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Memandangkan Muhyiddin pun dah nak bersara. Better ketengahkan orang muda. Radzi Jidin MP putrajaya sangat sesuai.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:31 AM | Show all posts
belum boleh lagi menerima sebagai Pembangkang...
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:31 AM From the mobile phone | Show all posts
stingergrumpy replied at 5-12-2022 09:17 AM
Macam mana nak ada calon ketua pembangkang....when the battle for prmiership belum berakhir? 19th de ...

Xyah lah repeat pru14. 3x tukar pm. Setiap masa claim kerajaan xcukup majoriti.

Now focus on work and pembangkang focus on check and balance.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2022 09:33 AM | Show all posts
bercekau nak jadi ketua pembangkang la ni nanti
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:35 AM | Show all posts
Takut lettewwww dpt title...


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:35 AM | Show all posts
Midin dan lobai2 masih belum terima jadi pembangkang.
Berusaha keras untuk pastikan kerajaan baru ni jatuh.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:36 AM | Show all posts
mahiaddin the new PM tepi
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:42 AM From the mobile phone | Show all posts
ResellerMaxis replied at 5-12-2022 09:31 AM
Xyah lah repeat pru14. 3x tukar pm. Setiap masa claim kerajaan xcukup majoriti.

Now focus on work ...

Suara rakyat ko ingat hanat2 politicians ini ada pedulik keww? Dia bole paham keww ini sore rakyat dan perkenan agong?

Last last DAP yg salah..

Kimarkkk betul
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:47 AM From the mobile phone | Show all posts
ifanonline replied at 5-12-2022 09:36 AM
mahiaddin the new PM tepi

Ko jgn ipan...aku dengar dari sumber sumber sahih....FRUs akan standby luar perkarangan dewan rakyat this 19th tau....

Adoiiiiiii
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 5-12-2022 09:31 AM
belum boleh lagi menerima sebagai Pembangkang...

Nak terima macam mana undi percaya pada piyem belum selesai?
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
stingergrumpy replied at 5-12-2022 09:42 AM
Suara rakyat ko ingat hanat2 politicians ini ada pedulik keww? Dia bole paham keww ini sore rakyat ...

Apa kata akta lompat parti untuk undi percaya pada pm / bajet? Boleh ke mp vote ikut suka hati?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2022 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Masih belum terima kenyataan lagi tu. Sungguh tak gentleman. Malu la wey dpt ahli politaik level rempit!
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 10:08 AM From the mobile phone | Show all posts
ResellerMaxis replied at 5-12-2022 09:59 AM
Apa kata akta lompat parti untuk undi percaya pada pm / bajet? Boleh ke mp vote ikut suka hati?

Yes they can...tidak perlu ikut party line....when it comes to undi percaya....
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 10:10 AM | Show all posts
lantik la MB Kedah ... dia kan suka meraban
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 10:26 AM From the mobile phone | Show all posts
stingergrumpy replied at 5-12-2022 10:08 AM
Yes they can...tidak perlu ikut party line....when it comes to undi percaya....

Tak jugak Sting…  tertakluk kepada perlembagaan parti atau mekanisme lain yang ditetapkan Kalau en bloc maknanya semua 30 tarik diri, itu boleh. Tapi kalau individually tak boleh. Kena ikut ketua parti. Benda senang ... selagi BN & GPS happy, tak susah.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

31-1-2023 09:30 PM GMT+8 , Processed in 0.120698 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list