CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Highflyer19

[Tempatan] Tidak patut timbul istilah ‘jemaah haji B40’

  [Copy link]
Post time 25-3-2023 01:39 PM | Show all posts
pendek kata B40 disantuni, T20 disanjung. M40 lak pandai2 sendiri la kan. nak pergi haji pun ada kasta ekonomi, tapi sampai Mekah boleh lak semua orang sama darjat.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-3-2023 03:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah dinormalisasi b40 dapat semua privilege. Bukan hanya dibantu utk sekadar boleh teruskan hidup. Sampai haji pon diberi subsidi khas. T20 Dan yg paling kesian m40 lah seolah2 pendapatan mereka tiada potongan utk bayar komitmen bulanan. Sesungguhnya aku tak jeles dengan bantuan asas yg berhak mereka dapat, tapi bila semua benda lebih pentingkan mereka sampai menidakkan hak rakyat yg lain, itu yg buat aku naik angin. T20 pon ada ke menaja golongan mereka utk menunaikan Umrah Dan haji selain membantu makan minum pelajaran Anak mereka.
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2023 07:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Betul ke kalau yg masih tunggu giliran haji tu, kalau meninggal sebelum tarikh, simpanan kena tolak 20% dan dikirekan sbg penalti pembatalan haji. Mohon pencerahan.
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2023 07:04 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_jeangrey replied at 24-3-2023 10:40 PM
Mcm iols tahun 2075 sok, tapi savings cukup..so logiknya hanya tunggu giliran saja tapi adakah ber ...

Alaaaa mcm last year time kobit....ada sorang pompuan tu tb3 interbiu, dia blh terkejut beruk sbb ckp ini kali kedua dpt tawaran TH pg haji, x silap dia baru tunai haji sblm kobit, tp peluang tu dgn muka x bersalah dia x lepaskan.....mmg hawauuuu
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2023 07:09 PM From the mobile phone | Show all posts
domestobot replied at 25-3-2023 01:39 PM
pendek kata B40 disantuni, T20 disanjung. M40 lak pandai2 sendiri la kan. nak pergi haji pun ada kas ...

Islam ajar kesamarataan tapi umah leluhur candi lembah bujang masih liat nk buang keoercayaan lama, mcm bersanding, berinai....sampai ajaran islam pun diorg rojak pasemburkan....nk buat mcm mna?
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 07:24 AM | Show all posts
mejaputih replied at 25-3-2023 11:55 AM
Chuols tahu ke pakej swasta dah naik slps kuar notis psl ni? Iols tgk paling murah swasta rm60k...

TH Travel, harga pakej terkini, yg paling murah, pakej Aqiq RM68K
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 26-3-2023 07:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Menunaikan haji pada yg mampu. TH pilihla yg mampu dulu utk tunai haji.
Yg tak mampu tak perlu pun pergi lagi.

Aku jadi tak paham dah yg mana wajib , yg mana harus dan yg mana haram tetang tunai haji.

Bukan ke kalau b40 tak mampu tak perlu pun pergi lagi haji. Yg dah mampu tapi tak dpt pergi rasa macam haram pulak tak pergi. Sebab kene tunggu giliran kpd gol yg tak mampu.

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 08:16 AM From the mobile phone | Show all posts
sweetpea911 replied at 25-3-2023 08:42 AM
Yang kaya ada option pegi dengan swasta kan.. in a way i rasa th mintak bayaran penuh utk t20 so t ...

Sedap je kau hembus mana yg kaya tu ada option ikut swasta. Ingat swasta tu ada lg harga 25k-30k? Yg t20 ni ingat semua kaya bukan kaleng2 mcm nelofa mcm keturunan mahathir semua ke sis?  
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-3-2023 02:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sweetpea911 at 26-3-2023 01:12 PM
auntieagony replied at 26-3-2023 06:24 AM
TH Travel, harga pakej terkini, yg paling murah, pakej Aqiq RM68K


Hari ni ada karnival TH & PJH di Movenpick KLIA.. paling murah Felda Travel RM47700
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 02:05 PM From the mobile phone | Show all posts
mejaputih replied at 25-3-2023 10:55 AM
Chuols tahu ke pakej swasta dah naik slps kuar notis psl ni? Iols tgk paling murah swasta rm60k...

So far felda travel offer paling murah 47700 untuk bilik berlima..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 02:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by pu3_rania at 26-3-2023 02:35 PM
Firenzza replied at 25-3-2023 07:04 PM
Alaaaa mcm last year time kobit....ada sorang pompuan tu tb3 interbiu, dia blh terkejut beruk sbb  ...


Ya aku ingat lagi pasal perempuan ni
TH ni memang melampau bila banyak mencantas giliran orang lain yang dah lama mendaftar contoh dari tahun 2008 dan simpanan telah mencukupi serta telah sampai tahun giliran tapi tiba-tiba tak dapat pergi dan tup2 yang mendaftar kurang dari 10 tahun ada tu baru mendaftar 5 tahun dah dapat pergi secara muassasah
Contoh paling terdekat ialah cousin aku yang dok kat Kedah, dapat pi Haji laki bini secara muassasah sedangkan depa berdua baru mendaftar tak sampai 10 tahun iaitu 5 tahun
Cousin aku iaitu laki bini tinggal di PJ telah mendaftar semenjak dari tahun 2008 masih tak dapat pergi walaupun simpanan dah lebih dari mencukupi
Seorang lagi anak jiran aku yang berjawatan tinggi di MARA dapat pi menunaikan haji tahun lepas secara muassasah sedangkan laki bini mendaftar tak sampai 10 tahun
TH tak perlu lah nak mencanangkan 'Yang Dulu Di Dahulukan' sedangkan hakikat sebenarnya adalah di sebaliknya iaitu ada ketirisan sedang berlaku
Menjawab dan di pertanggungjawabkan lah di padang Mahsyar kelak kepada staffs TH yang tak bertanggungjawab pecah amanah di mana telah melakukan kerja keji mencantas giliran orang lain untuk demi kepentingan orang lain
Seharusnya di lakukan siasatan dengan melakukan external audit di TH
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
adakah panggilan ni berdasarkan amount dlm th?? alamakkk weole lakibini dah keluarkan semua tgl rm1300 je masukkan tmpt lain. masa iols tnya org kat kaunter tu dia ckp ok je takde duit dlm th tu asalkan uols dah reg, by the time dpt panggilan pastikam duit cukup je la.
koser iols nak boh duit dlm th...tp iols nak p haji ngan th almaklum larr iols bukan kayangan nak byr 60k p dgn swasta. kot tak dpt panggilan iols anggap je la takde rezeki. gituhhh. malas nak fikir byk. doa je la dari rumah moga2 segala yg didoa dimakbulkan
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 03:47 PM | Show all posts
pu3_rania replied at 26-3-2023 02:27 PM
Ya aku ingat lagi pasal perempuan ni
TH ni memang melampau bila banyak mencantas giliran orang lai ...

Auntie setuju.

Ada jer 2 pasangan jiran yg dah pernah pergi haji dgn TH, dpt pergi lagi tahun lepas. Auntie husnuzon jer bhw itu rezeki mereka.

Mcm mana TH pilih pun sesiapa yg layak dan siapa yg tak layak pergi, tak tahu lah?

Awal2 konsep pun tak betul. Org yg dah mmg mampu yg wajib mengerjakan haji tapi tak dapat no giliran. Org yg tak mampu dan tak wajib mengerjakan haji, diberikan subsidi dan dapat no giliran. I is confused.
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 03:51 PM | Show all posts
sweetpea911 replied at 26-3-2023 02:03 PM
Hari ni ada karnival TH & PJH di Movenpick KLIA.. paling murah Felda Travel RM47700

Alhamdulillah harga yg berpatutan.

Yg penting adalah kalau ambik pakej ni, adakah dpt visa furada/mujamalah?

Ianya ok bagi jemaah2 yg dapat no giliran drp TH tapi mahu mengerjakan haji dgn pakej swasta.

Bagi yg tak dpt no giliran, terpaksa menggunakan visa furada/mujamalah.
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 04:30 PM From the mobile phone | Show all posts
auntieagony replied at 26-3-2023 02:51 PM
Alhamdulillah harga yg berpatutan.

Yg penting adalah kalau ambik pakej ni, adakah dpt visa furada ...

Guna visa haji sama dengan jemaah muassasah.. kalau belum sampai giliran boleh merayu ikut kuota swasta.. visa mujamalah/ furada mmg totally different.. tak
ada kaitan langsung dengan th.. very2 risky even th pun x galakkan.. kebanyakan kes stranded kat airport adalah dari jemaah yang guna pakej furada.. syarikat ni tak tersenarai dalam senarai pengelola pakej haji swasta yang dilesenkan dari th..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 06:34 PM From the mobile phone | Show all posts
pu3_rania replied at 26-3-2023 02:27 PM
Ya aku ingat lagi pasal perempuan ni
TH ni memang melampau bila banyak mencantas giliran orang lai ...

Bila buat kerja disebalik agama ramai org akn husnuzon, sllu dimomokkan  dgn ucapan kena redha la, dh ditakdirkan la.....sepatutnya bakal2 haji dibekalkan dgn data yg lbh telus. TH blh buat countdown nama2 ikut no ic, setakat hari ni kt mana queue diorg berada dlm komputer & blh printout sebagai rekod. Dgn cara ini juga bakal2 haji akan lbh bersedia & fokus utk pg kursus dsb apabila turn diorg akan sampai 1@2 tahun lg. Kaedah ini blh elakkan ada org tiba2 potong Q, iols percaya mungkin ada kes2 bribe nk bg up nama org lain sbb klau tgok kes tipu pg haji &  umrah bukan org kafir yg buat pun.....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-3-2023 07:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Firenzza replied at 26-3-2023 06:34 PM
Bila buat kerja disebalik agama ramai org akn husnuzon, sllu dimomokkan  dgn ucapan kena redha la, ...

Setuju dengan hang
Jangan tak tahu ada staffs TH yang jadi parasit buat perbuatan keji cantas-mencatas giliran orang lain demi kepentingan pihak yang lain
TA lain yang berdaftar di bawah TH boleh bagi harga di bawah RM 50K tapi TH Travel punyalah harga paling murah meroket tinggi iaitu RM 68K
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 09:16 PM From the mobile phone | Show all posts
aku x daftar tabung haji tp aku tumpang kesian dekat yg dah cukup duit, dah mampu tp x dpt giliran sedangkan yg dah pernah pergi tiba2 dapat pergi lagi..

mohon semak balik tatacara pemilihan giliran ni..

cmna org yg sama dpt pergi 2,3 kali sedangkan org lain yg lbh dr mampu skali pun x naik nama..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
sweetpea911 replied at 25-3-2023 08:42 AM
Yang kaya ada option pegi dengan swasta kan.. in a way i rasa th mintak bayaran penuh utk t20 so t ...

Tidak semudah itu dapat terus pergi dgn swasta ya..masih perlu buat rayuan rayuan dan rayuan

So kpd pihak2 berautoriti, silalah memaknakan semula maksud MAMPU itu
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2023 09:41 PM From the mobile phone | Show all posts
zacks replied at 25-3-2023 01:11 PM
Ni yg aku maleh dgn golongan miskin b40 ni.
Sampai menekan golongan t20 suruh ambik option pakej s ...

Paragraph kau yg last tu aku terpaksa setuju bila tengok jumlah subsidi haji utk B40 tu

Bagi yg kata rasa terhina tu dah apehal.. pahamkan sungguh2 maksud MAMPU tu dulu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

23-9-2023 01:07 PM GMT+8 , Processed in 0.106913 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list